שפת אמת על המועדים / 2 כר' / מהד' "אור עציון"
בימי מועד ובשבתות הסמוכים להם, השמיע האדמו"ר מגור את רעיונותיו והגיגיו על המועדים, משך שלשים שנה.
בדרכו המיוחדת חצב רעיונות עמוקים מהשיתין של ההגות הפנימית תוך השמעת מסרים קיומיים, בלשון קצרה ורומזת למקורות קדמונים.
כדרכם של תורות חסידיות, נקודת המוצא של הדברים הם פסוקי התורה ומדרשי חז"ל, המשמשים לבירור עקרונות וערכים על פי משנתו החינוכית.
בהוצאה חדשה ומאירת עיניים, באותיות מרובעות, עם פתיחת ראשי תיבות ומפתח מלא.
ר' יהודה אריה לייב היה נכדו של מייסד חסידות גור, בעל חידושי הרי"מ.
בעודנו ילד נתייתם מאביו ונתחנך בבית סבו. אחרי פטירת הסב רצו החסידים להמליך עליהם את הנכד שהיה בן תשע עשרה בלבד. ר' יהודה אריה לייב לא הסכים, ורק לאחר ארבע שנים, לאחר לחץ רב מצד החסידים, הסכים לקבל עליו את עול הנהגת החסידים בגור.
בימיו הגיעה חצר גור לפריחה רבה: בדרכו המיוחדת, בפיקחות ובדרכי נעם, ידע לקרב אלפים סביבו וללמדם את דרך החסידות.
ר' יהודה אריה לייב היה גאון וחכם בנגלה ובנסתר. ספריו העיקריים הם שפת אמת על התורה - תורות על פרשיות השבוע והמועדים שאמר לחסידיו, ושפת אמת על הש"ס - ספר של חידושים על מסכתות הש"ס.
בימי מועד ובשבתות הסמוכים להם, השמיע האדמו"ר רבי יהודה ליב אלתר מגור את רעיונותיו והגיגיו על המועדים, משך שלשים שנה (תרל"א-תרס"א). הדברים שנכתבו על ידו נדפסו לימים בחמישה כרכים (בראשית-דברים).
את פירוש ה"שפת אמת" על התורה, בהוצאת "אור עציון" (5 כר') ניתן לרכוש באתר בקטגוריית ספרי קודש/חסידות וקבלה.
בדרכו המיוחדת חצב רעיונות עמוקים מהשיתין של ההגות הפנימית תוך השמעת מסרים קיומיים, בלשון קצרה ורומזת למקורות קדמונים. ברם עומק הרעיונות והלשון הרומזת מקשים מאד על המבקשים להגות בשפת אמת.
מהדורה זאת - מפעלם של אברכי המכון התורני במרכז שפירא - שבה לוקטו הדברים על המועדים, עשויה להיות להם לעזר ולהועיל. וכמה מעלות לה: הטקסט הודפס בכתב מרובע תחת כתב רש"י; ראשי תיבות מרובים נפתחו; המקורות פוענחו וצוטטו בהרחבה בהערות. מעתה לא נותר ללומד אלא ללמוד ולהבין מדעתו, שכן במכוון לא הוצעה פרשנות לדברים.
כדרכם של תורות חסידיות, נקודת המוצא של הדברים הם פסוקי התורה ומדרשי חז"ל.
ה"שפת אמת" לא ראה עצמו כפרשן לפשוטו של מקרא, אלא כמי שמתייחס אל הפסוקים והמדרשים כנקודות מוצא, בכדי לברר עקרונות וערכים על פי משנתו החינוכית.
דמויות בתנ"ך, ספורים, ומושגים המופיעים בסיפורי התורה וחז"ל מהווים בשבילו סמלים למושגים קבליים או חסידיים, שבהם הוא משתמש בתורתו.
שפת אמת על המועדים, כרך א' - ימים נוראים סוכות חנוכה, 330 עמ'; כרך ב' - ארבע פרשיות פסח שבועות,
392 עמ', המכון התורני "אור עציון"
(עפ"י הרב יהודה שביב)